02 augusti 2009

Nesbö Jo: Djävulsstjärnan

Vanligtvis brukar jag veta direkt efter att ha läst första sidan i en bok, om jag ska läsa vidare. Men denna bok var ett undantag, för tre sidors utdraget tjat om en gammal murare som enligt myten murade in sin hustru levande i källarväggen gjorde att jag nästan tänkte lägga boken åt sidan. Men som tur var gjorde jag inte det, för efter preludierna tog handlingen fart och grep tag i mitt intresse.
Oslo-polisen får i värsta sommarvärmen och semestertiderna en seriemördare på halsen. Våldsrotelns chef Bjarne Möller sätter bästa personalen på fallet, vilket ger upphov till vissa problem. För stjärnan i gänget, kommissarie Tom Waaler, framtida efterträdare till Möller, verkar trots sitt utåt prickfria och pålitliga uppträdande ha något otalt med både Beata Lönn från Krimtekniska och alkoholiserade Harry Hole. Hur ska dessa kunna samarbeta? Och hur ska den hårt supande Harry över huvud taget kunna delta i arbetet?
Jag tyckte boken var spännande, inte alltför förutsägbar, berättelsen var varierad och personporträtten var intressanta. En bra deckare! Det var första gången jag stiftade bekantskap med författaren och jag ska definitivt läsa fler av Nesbös böcker!
Betyg: 4

Nesbös böcker hänger ihop, så läs dem i rätt ordning för optimal läsupplevelse. Här är de hittills utgivna böckerna av Nesbö i rätt ordning:

Inga kommentarer: